Программа действует с 01.11.2023
B-kategooria õppekava üldalused
Õpetamise korralduslikud alused |
Algaste: B-kategooria juhtide õpe koosneb teoreetilisest ettevalmistusest ja õppesõidu tundidest kooskõlas õppeplaaniga Teooriaõpe toimub näitlike abivahenditega ja vastava tehnikaga (arvuti, projektor jne.) seadmestatud autoklassis. Sõiduõpe toimub õppesõidukil instruktori juhendamisel. Lõppaste: Teooriaõpe toimub näitlike abivahenditega ja vastava tehnikaga (arvuti, projektor jne.) seadmestatud autoklassis. Sõiduõpe toimub õppesõidukil instruktori juhendamisel. |
Tegevused ja meetodid õpiväljundite saavutamiseks |
Algaste: Teooriaõpe toimub autoklassis loengute, dialoogi vormis. Parima tulemuse saavutamiseks kasutatakse erinevaid abivahendeid – näitlikke joonistusi, fotosid, skeeme, videofilme, õpitavale teemale vastavaid videoklippe. Sõiduõpe toimub õppesõidukil. Parima tulemuse saavutamiseks kasutatakse õpetatavale teemale vastavaid näitlikke joonistusi, skeeme. Lõppaste: Teooriaõpe toimub autoklassis loengute, dialoogi vormis. Parima tulemuse saavutamiseks kasutatakse erinevaid abivahendeid – näitlikke joonistusi, fotosid, skeeme, videofilme, õpitavale teemale vastavaid videoklippe. Sõiduõpe toimub õppesõidukil. |
Hindamismeetodid (õpiväljundite saavutamise kontrollimine) |
Algaste: Iga teoreetilise ettevalmistuse tunni järgselt viiakse läbi testimine. Testid vastavad läbitud (õpitud) teemale. Peale testimistulemuste kättesaamist arutatakse läbi vastuses olnud eksimused. Testimistulemused fikseeritakse žurnaalis – „S“ (sooritas), kui õpilane ei suutnud selgeks saada antud teemat – „ES“ (ei sooritanud). Sel juhul on õpilasel vaja läbida korduv testimine. Iga õppesõidutunni lõpus tehakse õppekaarti märge õpingute tulemuste kohta – kui õpilane omandas vajalikud oskused ja kogemused – märgitakse „S“ (sooritas), kui õpilane ei omandanud vajalikke kogemusi – „ES“ (ei sooritanud). Igat õppesõidutunni teemat töötatakse läbi seni, kuni õpilane on selle omandanud ja saab selle eest hinde – „S“ ning alles seejärel läheb üle tunni teise teema juurde. Lõppaste: Teoreetilise ettevalmistuse viimases toimub teadmiste kontroll. Õppesõidutunni lõpus tehakse õppekaarti märge õpingute tulemuste kohta – kui õpilane omandas vajalikud oskused ja kogemused – märgitakse „S“ (sooritas), kui õpilane ei omandanud vajalikke kogemusi – „ES“ (ei sooritanud). |
Hindamiskriteeriumid (nõuded õppetulemuste hindamisele) |
Algaste: Õpilase teoreetilise ettevalmistuse tase määratakse kindlaks peale teadmiste kontrolli testimise teel igas õpitud teemas.
Märkme liikluses osalemist lubavas õppekaardis teeb instruktor peale seda, kui õpilane on omandanud sõiduki juhtimise põhioskused sõidukil õppeplatsil. Linnas sõiduki juhtimise põhielemente töötatakse läbi vähese liiklusintensiivsusega teedel. Vastavalt õpilase meisterlikkuse taseme tõusule muutuvad ülesanded keerulisemaks ning õpe loetakse lõpetatuks, kui õpilase oskused vastavad B-kategooria transpordivahendi juhi kvalifikatsiooninõuetele. Lõppaste: Teooriaõpe: Õpilane on omandanud säästliku, keskkonnasõbraliku, teisi liiklejaid arvestava sõidustiili- ja libedates teeoludes käitumise põhitõed. Sõiduõpe: Õpilane osaleb sõidutunnis, mille käigus on rohkem motiveeritud sõita keskkonda säästvalt, riske vältivalt ja teisi liiklejaid arvestavalt ning oskab äkkpidurdada ja teab, kuidas kasutada takistusest ümber põikamiseks vajalikke meetodeid. |
Õppeainete läbimise ajaline plaan |
Algastme minimaalne õppeaeg moodustab 4 nädalat. Lõppastme koolitusel vähemalt 1 päev. |
Õppeaine mahud |
Algaste: Teooriaõpe – vähemalt 28 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit) – auditoorne õppevorm. Sõiduõpe – vähemalt 30 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit). Esmaabikoolitus - (16 akadeemilist tundi). Esmaabikoolituse maht on teooriaõppes 16 tundi, millest 6 tundi on praktikumi vormis. Pimedal ajal sõiduki juhtimine: Teooriaõpe – vähemalt 1 tund, (1 akadeemiline tund – 45 minutit) - praktikumi õppevorm. Sõiduõpe - vähemalt 1 tund, (1 akadeemiline tund – 45 minutit). Algastme libedasõidu harjutuste sooritamine: Teooriaõpe - vähemalt 2 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit) - auditoorne õppevorm. Sõiduõpe - vähemalt 1 tund, (1 akadeemiline tund – 45 minutit). Lõppaste: Teooriaõpe - vähemalt 4 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit) - auditoorne õppevorm. Sõiduõpe - vähemalt 2 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit). Õppeainete mahud teemade lõikes Lisas 1. |
Iseseisva töö sisu |
Algaste: Algtasemel peavad õpilased iseseisvalt õppima ja seejärel arendama oma liiklusreeglite tundmist, lahendama teste, lugema ohutu liiklusega seotud kirjandust (õpikud, raamatud, elektroonilised õppematerjalid). Lõppaste: Lõppastmes puudub. |
Kohustusliku kirjanduse loetelu |
Algaste:
Lõppaste: Lõppastmes puudub. |
Juhendaja roll ja võimalused juhendaja kaasamiseks juhi ettevalmistamisel täiendava sõidupraktika saamisel. |
Algaste: Peale piisava juhtimiskogemuse omandamist õppeplatsil (tehtud märge õppekaardis – „lubatud liikluses osalemiseks“), on õpilastel võimalus sõita juhendajaga seadusega sätestatud korras. Täiendavaid tunde juhendajaga ei arvestata kooli õppeprogrammis. Lõppaste: Lõppastmes puudub. |
LISA 1
Igor Ivanovski Autokool BRAVO B-kategooria õppeainete mahud teemade lõikes
Esmaõppe algaste |
|||||
Teema nr |
Teooriaõpe |
Õppetunde |
Teema nr |
Sõiduõpe |
Sõidutunde |
T1 |
Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest, iseseisvaks õppimiseks juhendamine |
2 |
S1 |
Juhi tööasend ja turvavarustus, sõiduki käsitsemine |
1 |
T2 |
Liiklus kui süsteem. Mõisted. |
2 |
S2 |
Sõiduki käsitsemine |
1 |
T3 |
Liiklus kui süsteem. Mõisted. |
2 |
S3 |
Sõiduki käsitsemine |
1 |
T4 |
Liiklus kui süsteem. Fooritulede tähendus. Reguleerija märguanded. |
2 |
S4 |
Sõiduki käsitsemine |
1 |
T5 |
Liiklus kui süsteem. Hoiatusmärgid ja nende tähendused. |
2 |
S5 |
Sõiduki juhtimine vähese liiklusega teedel |
1 |
T6 |
Liiklus kui süsteem. Eesõigusmärgid. |
1 |
S6 |
Sõiduki juhtimine vähese liiklusega teedel |
1 |
T7 |
Liiklus kui süsteem. Keelu- ja mõjualamärgid. |
2 |
S7 |
Sõiduki manööverdamine |
1 |
T8 |
Liiklus kui süsteem. Kohustusmärgid ja osutusmärgid. |
2 |
S8 |
Sõiduki manööverdamine |
1 |
T9 |
Liiklus kui süsteem. Juhatusmärgid ja teeninduskohamärgid. |
2 |
S9 |
Ristmike ületamine |
1 |
T10 |
Liiklus kui süsteem. Lisateatetahvlid. |
2 |
S10 |
Ristmike ületamine |
1 |
T11 |
Liiklus kui süsteem. Teemärgiste tähendused. |
2 |
S11 |
Ristmike ületamine |
1 |
RT 12 |
Liiklusohutuse alused. Peatamisteekonna pikkust mõjutavad tegurid ja riskide ennetamine. |
2 |
S12 |
Ristmike ületamine |
1 |
PT 13 |
Liiklusohutuse alused. Keskkonda säästev sõiduki kasutamine. |
2 |
S13 |
Ristmike ületamine |
1 |
T14 |
Teiste liiklejatega arvestamine. |
2 |
S14 |
Ristmike ületamine |
1 |
T15 |
Sõidu alustamine ja sõiduki asukoht sõites |
2 |
S15 |
Sõidu lõpetamine ja parkimine |
1 |
T16 |
Ristmike ületamine. |
2 |
S16 |
Sõidu lõpetamine ja parkimine |
1 |
T17 |
Pimeda ajal sõiduki juhtimine. |
2 |
S17 |
Sõidu lõpetamine ja parkimine |
1 |
T18 |
Tehnilise seisukorra auto. |
2 |
S18 |
Sõidu lõpetamine ja parkimine |
1 |
T19 |
Tehnilise seisukorra auto. |
2 |
S19 |
Maanteesõit |
1 |
T20 |
Liikluskindlustus |
2 |
S20 |
Maanteesõit |
1 |
Liiklusteooria- ja sõidueksam Maanteeametis |
|||||
Esmase juhiloa saamine |
|||||
Juhi esmaõppe lõppastme koolitus |
|||||
Teooriaõpe |
Sõiduõpe |
||||
LT1 |
Keskkonda säästev, ohutu ja teisi liiklejaid arvestav mõtteviis. Käitumine libedates teeoludes. |
3 |
LS1 |
Keskkonda säästva, riske vältiva ja teisi liiklejaid arvestava sõiduviisi süvendamine |
1 |
LT2 |
Libedasõidu riskivältimise praktikum |
1 |
LS2 |
Libedasõidu riskivältimise harjutused õppeväljakul |
1 |
Kokku lõppastme koolituses |
4 |
Kokku lõppastme koolituses |
2 |
Jäta kommentaar