Программа действует с 01.11.2023

B-kategooria õppekava üldalused

Õpetamise korralduslikud alused

Algaste:

B-kategooria juhtide õpe koosneb teoreetilisest ettevalmistusest ja õppesõidu tundidest kooskõlas õppeplaaniga Teooriaõpe toimub näitlike abivahenditega ja vastava tehnikaga (arvuti, projektor jne.) seadmestatud autoklassis. Sõiduõpe toimub õppesõidukil instruktori juhendamisel.

Lõppaste:

Teooriaõpe toimub näitlike abivahenditega ja vastava tehnikaga (arvuti, projektor jne.) seadmestatud autoklassis. Sõiduõpe toimub õppesõidukil instruktori juhendamisel.

Tegevused ja meetodid õpiväljundite saavutamiseks

Algaste:

Teooriaõpe toimub autoklassis loengute, dialoogi vormis. Parima tulemuse saavutamiseks kasutatakse erinevaid abivahendeid – näitlikke joonistusi, fotosid, skeeme, videofilme, õpitavale teemale vastavaid videoklippe. Sõiduõpe toimub õppesõidukil. Parima tulemuse saavutamiseks kasutatakse õpetatavale teemale vastavaid näitlikke joonistusi, skeeme.

Lõppaste:

Teooriaõpe toimub autoklassis loengute, dialoogi vormis. Parima tulemuse saavutamiseks kasutatakse erinevaid abivahendeid – näitlikke joonistusi, fotosid, skeeme, videofilme, õpitavale teemale vastavaid videoklippe. Sõiduõpe toimub õppesõidukil.

Hindamismeetodid (õpiväljundite saavutamise kontrollimine)

Algaste:

Iga teoreetilise ettevalmistuse tunni järgselt viiakse läbi testimine. Testid vastavad läbitud (õpitud) teemale. Peale testimistulemuste kättesaamist arutatakse läbi vastuses olnud eksimused. Testimistulemused fikseeritakse žurnaalis – „S“ (sooritas), kui õpilane ei suutnud selgeks saada antud teemat – „ES“ (ei sooritanud). Sel juhul on õpilasel vaja läbida korduv testimine.

Iga õppesõidutunni lõpus tehakse õppekaarti märge õpingute tulemuste kohta – kui õpilane omandas vajalikud oskused ja kogemused – märgitakse „S“ (sooritas), kui õpilane ei omandanud vajalikke kogemusi – „ES“ (ei sooritanud).

Igat õppesõidutunni teemat töötatakse läbi seni, kuni õpilane on selle omandanud ja saab selle eest hinde – „S“ ning alles seejärel läheb üle tunni teise teema juurde.

Lõppaste:

Teoreetilise ettevalmistuse viimases toimub teadmiste kontroll. Õppesõidutunni lõpus tehakse õppekaarti märge õpingute tulemuste kohta – kui õpilane omandas vajalikud oskused ja kogemused – märgitakse „S“ (sooritas), kui õpilane ei omandanud vajalikke kogemusi – „ES“ (ei sooritanud).

Hindamiskriteeriumid (nõuded õppetulemuste hindamisele)

Algaste:

Õpilase teoreetilise ettevalmistuse tase määratakse kindlaks peale teadmiste kontrolli testimise teel igas õpitud teemas.

  • 100 – 80% küsimuste üldarvust - «S» (sooritas);
  • 79% ja vähem - «ЕS» (ei sooritanud) – sel juhul antakse kodune ülesanne ja viiakse läbi korduv testimine. Sõiduõpe toimub – lihtsamalt keerulisemale põhimõttel. Algoskused (baasilised) töötatakse läbi õppeplatsil rahulikus, sõbralikus õhkkonnas.

Märkme liikluses osalemist lubavas õppekaardis teeb instruktor peale seda, kui õpilane on omandanud sõiduki juhtimise põhioskused sõidukil õppeplatsil.

Linnas sõiduki juhtimise põhielemente töötatakse läbi vähese liiklusintensiivsusega teedel. Vastavalt õpilase meisterlikkuse taseme tõusule muutuvad ülesanded keerulisemaks ning õpe loetakse lõpetatuks, kui õpilase oskused vastavad B-kategooria transpordivahendi juhi kvalifikatsiooninõuetele.

Lõppaste:

Teooriaõpe: Õpilane on omandanud säästliku, keskkonnasõbraliku, teisi liiklejaid arvestava sõidustiili- ja libedates teeoludes käitumise põhitõed.

Sõiduõpe: Õpilane osaleb sõidutunnis, mille käigus on rohkem motiveeritud sõita keskkonda säästvalt, riske vältivalt ja teisi liiklejaid arvestavalt ning oskab äkkpidurdada ja teab, kuidas kasutada takistusest ümber põikamiseks vajalikke meetodeid.

Õppeainete läbimise ajaline plaan

Algastme minimaalne õppeaeg moodustab 4 nädalat.

Lõppastme koolitusel vähemalt 1 päev.


Õppeaine mahud

Algaste:

Teooriaõpe – vähemalt 28 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit) – auditoorne õppevorm. Sõiduõpe – vähemalt 30 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit).

Esmaabikoolitus - (16 akadeemilist tundi).

Esmaabikoolituse maht on teooriaõppes 16 tundi, millest 6 tundi on praktikumi vormis.

Pimedal ajal sõiduki juhtimine:

Teooriaõpe – vähemalt 1 tund, (1 akadeemiline tund – 45 minutit) - praktikumi õppevorm. Sõiduõpe - vähemalt 1 tund, (1 akadeemiline tund – 45 minutit).

Algastme libedasõidu harjutuste sooritamine:

Teooriaõpe - vähemalt 2 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit) - auditoorne õppevorm. Sõiduõpe - vähemalt 1 tund, (1 akadeemiline tund – 45 minutit).

Lõppaste:

Teooriaõpe - vähemalt 4 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit) - auditoorne õppevorm. Sõiduõpe - vähemalt 2 tundi, (1 akadeemiline tund – 45 minutit).

Õppeainete mahud teemade lõikes Lisas 1.

Iseseisva töö sisu

Algaste:

Algtasemel peavad õpilased iseseisvalt õppima ja seejärel arendama oma liiklusreeglite tundmist, lahendama teste, lugema ohutu liiklusega seotud kirjandust (õpikud, raamatud, elektroonilised õppematerjalid).

Lõppaste:

Lõppastmes puudub.

Kohustusliku kirjanduse loetelu

Algaste:

  • Liiklusseadus 2023;
  • Liikluskool.ee. Illustreeritud Liiklusseadus. 2021
  • Essiko Grupp: Liiklustestid B-kat.
  • Autokooli õppekava
  • Mootorsõidukijuhi eksamineerimise, talle juhtimisõiguse andmise kord ja juhiloa vormid ning nõuded eksamisõidukitele. https://www.riigiteataja.ee
  • Mootorsõidukijuhi ettevalmistamise tingimused ja kord ning mootorsõidukijuhi ettevalmistamise õppekavad. https://www.riigiteataja.ee

Lõppaste:

Lõppastmes puudub.

Juhendaja roll ja võimalused juhendaja kaasamiseks juhi ettevalmistamisel täiendava sõidupraktika saamisel.

Algaste:

Peale piisava juhtimiskogemuse omandamist õppeplatsil (tehtud märge õppekaardis – „lubatud liikluses osalemiseks“), on õpilastel võimalus sõita juhendajaga seadusega sätestatud korras. Täiendavaid tunde juhendajaga ei arvestata kooli õppeprogrammis.

Lõppaste:

Lõppastmes puudub.


LISA 1

Igor Ivanovski Autokool BRAVO B-kategooria õppeainete mahud teemade lõikes

Esmaõppe algaste

Teema nr

Teooriaõpe

Õppetunde

Teema nr

Sõiduõpe

Sõidutunde

T1

Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest, iseseisvaks õppimiseks juhendamine

2

S1

Juhi tööasend ja turvavarustus, sõiduki käsitsemine

1

T2

Liiklus kui süsteem. Mõisted.

2

S2

Sõiduki käsitsemine

1

T3

Liiklus kui süsteem. Mõisted.

2

S3

Sõiduki käsitsemine

1

T4

Liiklus kui süsteem. Fooritulede tähendus. Reguleerija märguanded.

2

S4

Sõiduki käsitsemine

1

T5

Liiklus kui süsteem. Hoiatusmärgid ja nende tähendused.

2

S5

Sõiduki juhtimine vähese liiklusega teedel

1

T6

Liiklus kui süsteem. Eesõigusmärgid.

1

S6

Sõiduki juhtimine vähese liiklusega teedel

1

T7

Liiklus kui süsteem. Keelu- ja mõjualamärgid.

2

S7

Sõiduki manööverdamine

1

T8

Liiklus kui süsteem. Kohustusmärgid ja osutusmärgid.

2

S8

Sõiduki manööverdamine

1

T9

Liiklus kui süsteem. Juhatusmärgid ja teeninduskohamärgid.

2

S9

Ristmike ületamine

1

T10

Liiklus kui süsteem. Lisateatetahvlid.

2

S10

Ristmike ületamine

1

T11

Liiklus kui süsteem. Teemärgiste tähendused.

2

S11

Ristmike ületamine

1

RT 12

Liiklusohutuse alused. Peatamisteekonna pikkust mõjutavad tegurid ja riskide ennetamine.

2

S12

Ristmike ületamine

1

PT 13

Liiklusohutuse alused. Keskkonda säästev sõiduki kasutamine.

2

S13

Ristmike ületamine

1

T14

Teiste liiklejatega arvestamine.

2

S14

Ristmike ületamine

1

T15

Sõidu alustamine ja sõiduki asukoht sõites

2

S15

Sõidu lõpetamine ja parkimine

1

T16

Ristmike ületamine.

2

S16

Sõidu lõpetamine ja parkimine

1

T17

Pimeda ajal sõiduki juhtimine.

2

S17

Sõidu lõpetamine ja parkimine

1

T18

Tehnilise seisukorra auto.

2

S18

Sõidu lõpetamine ja parkimine

1

T19

Tehnilise seisukorra auto.

2

S19

Maanteesõit

1

T20

Liikluskindlustus

2

S20

Maanteesõit

1

Liiklusteooria- ja sõidueksam Maanteeametis

Esmase juhiloa saamine

Juhi esmaõppe lõppastme koolitus

Teooriaõpe

Sõiduõpe

LT1

Keskkonda säästev, ohutu ja teisi liiklejaid arvestav mõtteviis. Käitumine libedates teeoludes.

3

LS1

Keskkonda säästva, riske vältiva ja teisi liiklejaid arvestava sõiduviisi süvendamine

1

LT2

Libedasõidu riskivältimise praktikum

1

LS2

Libedasõidu riskivältimise harjutused õppeväljakul

1

Kokku lõppastme koolituses

4

Kokku lõppastme koolituses

2